Amarillo - Albuquerque
Zondag 17 juli.
Vandaag naar Albuquerque.
Eerst net buiten Amarillo de Cadillac Ranch bezichtigen. Herman ziet het gelukkig net op tijd, anders
waren we er voorbij gereden. Nou mis je niet al te veel, hoor. Er staan een 10 tal cadillac-wrakken half
ingegraven in de gortdroge grond. Rijkelijk van kleur voorzien dat wel. Een groep padvinders is met
spuitbussen bezig het opnieuw te verfraaien. Wij moeten wel uitkijken dat we geen verf naar ons toegewaaid krijgen.
In de omgeving is, buiten de weg om, niets te zien dan alleen maar kale vlakte. O, ja toch wel. In de verte lopen koeien. |
We keren terug naar de auto en vervolgen de rit, ook over de oude Route 66. En daarna urenlang over de eindeloze prairies.
Bij Adrian zijn we precies op de helft van Route 66. Niet veel later rijden we New Mexico in.
Kaart New Mexico |
Dat we in een andere staat rijden is aan het wegdek goed te merken. Dat is spiksplinternieuw. We vragen ons af hoelang dat zal duren. En ja, hoor, niet heel erg lang dus.
De klok kan een uur teruggezet worden.
De buitentemperatuur is ca. 32°C.
Tucumcari is vandaag, zondag, geen levendige plaats. Alles is dicht en op een enkeling na is de hoofdstraat verlaten. Zelfs de Tee Pee Curios zaak is gesloten.
Bij het naderen van Albuquerque komen we in de bergen.
In Albuquerque gaan we naar het Archeologisch Historisch Museum. Eigenlijk alleen om naar de wc te gaan, maar we bekijken toch even het museum. Je mag echter niets fotograferen en om heel eerlijk te zijn, weet ik niet meer wat ik daar gezien heb.
Naar Sandia Peak Tramway. Met een gondel naar 3400 m hoogte. Het is een rit van 4 km. Een uitzicht! Geweldig. Zicht op het platte Albuquerque aan de ene kant en het gebergte aan de andere zijde.
Herman voert ijsklontjes aan een chipmunk. Dat is een kleine eekhoorn. Wij noemen zo'n diertje een eekhoornmarmot.
SANDIA PEAK TRAMWAYWe blijven 3 nachten in een mooie hotelkamer van Best Western Rio Grande Inn, Albuquerque.
Het 4 km lange traject van de tramway naar de top van de Sandia berg wordt tussen het dal- en het bergstation slechts door één enkele mast gedragen. Geen angst, want de Sandia Peak Tramway is in Zwitserland gemaakt en rijdt reeds tientallen jaren zonder een enkele hapering.
www.sandiapeak.com
terug naar boven vervolg